Tag kontrol over din græsallergi

 

Den danske sommer er dejlig, stemningsfyldt – og fyldt med græspollen! Med varme dage der opmuntrer til grill, hygge på terrassen og solbadning, er perioden kendetegnet ved, at vi opholder os meget udendørs. Desværre betyder det, at mange tusinde danskere med græsallergi ofte må vælge de allergiske reaktioner til eller de hyggelige sommerstunder fra.

 

Hvornår er det værst?

Antallet af græspollen er højest i Danmark i sommermånederne. Du vil typisk opleve nysen, tilstoppet næse, kløe i næsen og løbende øjne. Der er oftest færre græspollen i luften i sommeren sammenlignet med især birkepollen i løbet af foråret. For nogle betyder det at symptomerne er en smule mildere. Til gengæld strækker sæsonen sig over en længere periode, så er du græsallergiker, kan du risikere mange dage med hæmmende symptomer.

Koncentrationen af græspollen er selvsagt høj de steder, hvor der findes græs. I Danmark drejer det sig om store arealer, og du vil især være udsat ved udendørsarbejde og aktiviteter, hvor du ofte ikke kan undgå at være i nærheden af græsset. Har du græsallergi vil græsslåning, fodbold i haven, en golftur eller en gåtur i parken ofte kræve følgeskab af lommetørklæder og din høfeberbehandling. Det er særligt vigtigt at være opmærksom på store uklippede græsarealer for her vil pollentallet være særligt højt.

9 tips: Sådan holder du din græsallergi i skak

Selvom de fleste græsallergikere har symptomer der begrænser sig til næse og øjne, er de ofte meget generet af allergien i sommermånederne. I svære tilfælde får nogle allergikere vejrtrækningsbesvær. Faktisk er det vist i flere studier, at allergi nedsætter søvnkvaliteten, arbejdsevnen, koncentrationsevnen og har en stor negativ indvirkning på et samfund i form af tabt arbejdskraft på grund af sygemeldinger med mere. Så der er al mulig grund til at tage græsallergi seriøst og forsøge at forebygge den. Men hvordan kan man så tage hånd om sin allergi? Her er 8 råd der kan hjælpe dig til en mindre besværet sommer:

1. Undgå at blive udsat for græspollen. For eksempel ved at undgå at slå græs, ved at undgå for meget havearbejde. Bor du med andre, bør du overlade arbejdet til dem. Du kan for eksempel lave en byttehandel og tage en ekstra tørn indendørs. Bor du alene, eller er du bare utrolig glad for at være i haven, er der ingen vej udenom – her kan du forebygge ved at benytte et næsefilter og derudover eventuelt tage en antihistamin, før du går i gang.

2. Hold græsplænen kortklippet. De fleste typer græspollen frigives oftest kun, når græsset bliver højt. Pollen kommer fra de små blomster der gror, når græsset bliver langt. Derfor giver det god mening at sørge for at holde græsplænen kortklippet hele sommeren igennem.

3. Hold dig opdateret. Dagens pollental offentliggøres hver dag på DMI’s hjemmeside. DMI laver også pollenprognoser som måske kan hjælpe dig til at planlægge dine aktiviteter. På dage med mange pollen i luften, kan du eventuelt planlægge flere indendørsaktiviteter eller være sikker på, at du har beskyttet dig, inden du bevæger dig udenfor. På regnvåde eller fugtige dage vil der være færre pollen i luften, da fugten sørger for at pollen bliver ved jorden.

4. Luk vinduet. På dage hvor antallet af pollen er ekstra højt, kan det være en god idé at holde vinduer og døre lukkede.

Rhinix_graesallergi

Sæsonen for græspollen strækker sig over en længere periode. Har du græsallergi, er der ingen grund til at gå på kompromis med din livskvalitet sommeren igennem. Rhinix giver dig her 9 gode råd.

5. Skift tøj. Har du opholdt dig udendørs i et par timer, kan det måske være en god idé at skifte tøj, når du kommer indendørs – pollen sætter sig nemlig også i tøjet.

6. Vask hunden. Har du husdyr, kan det være en god idé at vaske dem lidt oftere end normalt. Pollen kan nemlig sætte sig i pelsen på dit kæledyr.

7. Vask dig selv. Efter en lang dag ude i det fri, kan du hjælpe dig selv og din allergi rigtigt meget ved at tage et brusebad. Sørg for at få vasket håret, da pollen har det med at sætte sig i det.

8. Tør tøjet indenfor. Selvom det kan være dejligt med tøj der tørrer i sommerbrisen, kan det også skabe problemer med allergien. Undgå at pollen sætter sig i dit rene tøj ved at tørre det indendørs i sommerperioden.

9. Erkend. Har du græsallergi er det vigtigt, at du ikke bare slår det hen. Som vi skrev tidligere, er det vist flere gange, at ukontrolleret græsallergi forringer livskvalitet og nedsætter arbejdsevnen. Tag en snak med din læge og få lagt en god strategi for, hvordan du vil kontrollere din allergi. Husk: Det er dig der skal kontrollere allergien – og ikke omvendt.